Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

tisdag 19 januari 2016

Januari funderingar

Funderade lite på förra årets frön som jag sådde i januari- februari. De jag lyckades med var Rankspenaten, Sandmalört, några Jätteverbenor och Stenkyndel.

 Desstu flera sorter var det som inte kom upp något av fastän jag gav dem både värme och "frysbehandling". Sådanna var till  exempel Julros, Ramslök, Stjärnflocka, Luktviol, Klematis, Ulltistel och Hasselört. Några krukor har stått utomhus nu över vintern och jag hopas det ännu kan visa sej att det börjar gro, men får se. Harmar bara att solen blekt namnetiketterna som jag märkt krukorna med,  så vad som eventuellt kommer upp nästa vår är en överaskning.

Förr om åren har jag också gått bet på att få upp av Mosippa, Alpaster, och Kattfot. Harmar storligen.. 

I år ska jag se hur länge jag orkar vänta på att börja med odlingarna igen...resultatet av januari-februari sådder har ju som sagt inte varit så bra.

Mamma har satsat på höstsådder så ska bli spännande att se vad hon får för resultat i sina vår och sommarkrukor. Speciellt många perenner behöver sin kylperiod så kanske jag får göra på samma sätt nästa höst ifall hon lyckas bra.

Har haft tankarna lite hos mina små trädplantor. Oroar mej för harar och rådjur som snabbt kan förvandla dem till före detta träd. Speciellt en liten Katsura och en Lönn oroar jag mej för. Jag glömde sätta skydd runt dem nämligen. Kanske jag hinner ännu..

Fint är att det kom snö! Det skyddar växterna mot kylan har jag förstått.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar