Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

fredag 31 juli 2015

Juli trädgård


Regnskurar igen och kan med gott samvete sitta inne med datan och titta igenom bilder från månaden. Har hunnit med att vara en vecka borta och sedan haft fullt upp med att rensa bort och fram och städa upp. Undrar hur det kan bli så mycket jobb av bara några dagar borta?! Det är nog så att smärtgränsen för att vara bort från min trädgård under sommaren är max en vecka. På bilden ovanför synns blommande prästkragar och digitalisar. Upp till terasstaket klänger kaprifol och vid terasskanten växer silverarv. Vid den blåa vattentunnan randgräs och bergenior.


 Här samma digitalisar som på förra bilden, men på den här sidan av terassen har jag satt humle att växa uppåt taket. Bredvid den en brokbladig hosta och som marktäckare Vintergröna och mera bergenior. I krukan på bordet en Flitig lisa.


 Trappan med alla krukor, ett hopplock av kärl, jag gett upp om att ens någorlunda få att matcha varandra i färg, material eller form. Nu är jag glad om jag hittar nått alls att plantera i. Märkte att jag åter sått alldeles för mycket frön i våras, har fotfarande sådant som inte kommit vidare ner i jorden alls.


 Här blommar en röd pion, flere digitalisar, röllekor i olika färger och så blåklintar, som skrivande stund redan har gett upp och jag har fått klippa ner dem.


 Blev väldigt otydligt återigen, men här blommar en rosenkrage, och så Irisar lite längre ner. Rosenkragen har inte blommat förut så är glad att se att den klarat vintern, hoppas på flere blommor nästa år. Det röda i krukan är en vanlig petunia och bredvid längst ut Citronverbena.





 Digitalisar, rosa och vita, lila trädgårdsnattviol, gul daglilja. På bilden under området jag fyllde upp med tidningspapper och muld på våren, nu har det nästan växt ihop redan, men det ser lite spretigt ut. Växter planterade jag  lite olika för att se vad som klarar sej, och det visade sej vara nästan allt. Prästkragarna är nätta men jag skulle önska de inte växte så högt att de alltid kroknar och tynger ner växterna runt. Nu ser jag att solen börjat titta fram igen så ska se om det inte blir att gå ut igen. Just nu har jag börjat med Blåbärplockning så trädgårdsarbetet får vänta några dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar