Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 14 juni 2015

Sticklingar och småkrukor där inget växer.


När jag tittar ut genom sovrumsfönstret.

Tänkte orda lite om alla de här små krukprojekten jag har stående lite här och där på backen och fönsterbrädet, bara för att visa vad det är som jag egentligen håller på med mestadels av tiden. För att få till blommning måst man börja smått, om man då inte har råd att alltid köpa färdiga nya plantor från affären. Nog för att jag gör det också, ibland kan jag inte låta bli, men största delen är nog egna sådder och sticklingar som jag har här.


 Här är en bild från köksfönstret. Från höger till vänster, en succulent som jag omplanterat för att den höll på att försvinna, fick kasta moderplantan och försöker nu spara den mindre sidolöken. Prövade oxå att sätta blad av succulenten på muldytan och på det viset hoppades jag få flera nya, men de torkade bort och på andra försöket ruttnade de bort. Plantan är min systers, som flyttat utomlands. Sen två av pappas experiment, vi trodde det var bönor men visade sej vara något annat. Fina blad kommer den att få hursomhelst. Så två krukor Basilika som jag köpt från mataffären och delat på och omplanterat. Hoppas på färsk basilika från den hela sommaren. Den vita rotbiten är en purjolök som jag läst att man kan plantera rotbiten så ska det växa ut en ny purjo. Måste försöka.



 Här, en av de tre Avokadokärnorna jag satte i höstas. De andra två är i stan, men den här som inte ännu grott tog jag med ner till landet. Jag omplanterade dem senast med mera och ny muld, men tyvärr verkar de inte riktigt ha gillat det. Nu hoppas jag att jag inte har tagit livet av dem.



 Här, min sticklinglåda som är ute på terassen. Fick en bukett sommarblommor, petunior, försöker nu få dem att rota sej igen och bli en liten planta. Räknar inte med att de ska bli lika fina som nyköpta sommarblommor  men bestämde mej för att försöka att bara få dem att överleva. Längst upp till höger är en ros, som jag testade att doppa i kanel och sticka ner i en potatis. Har sett många bilder på hur det ska lyckas att få en ny rosplanta på det här sättet men jag är nog lite skeptisk.



Flera av sticklingarna på terassen, tre avbrutna grenar från Pelargonerna. Det ska lätt gå att få flera pelargoner på det här viset heter det. Värt att pröva alla gånger.



Morsdagsrosen som fått ny muld och större kruka och fått flytta ut. Kan med lite tur få den att klara sej några år på det viset.


 Här, en av mina två odlingslådor. Fått sätta galler över för att katterna varit och grävt upp mina nysådda frön och jag hamnade sätta nya. I den här finns Grönkål, Bladsallad och Plocksallad. Dessutom en Pensee som överlevt från förra året och så två Tagetesfröplantor som jag satt ner i år för lite blommning senare mot sommaren. I den andra lådan finns Rankspenat, Gurkört, Mangold och Spenat. Så har jag okså satt frön av Salladslök men den har inte ännu  grott. Jag vet att jag planterat allt för tätt men när det är så mycket jag vill att ska rymmas med.



 I gömman bakom en sten har jag ställt ut krukor men busksticklingar, alltså grenar jag stuckit ner i en blandning mellan muld och sand och nu hoppas jag då alltså att få nya buskar. I vår fick jag ju klippa ner lite av min Schersmin och Hortensia och de grenarna har jag nu satt på eventuell tillväxt. Sen finns här Brudspirea och ett par olika Korneller, en Spirea. Dessutom tror jag här står min mors Hägg. Så här står de på vänt och får säkert stå ifred och rota sej till nästa vår åtminstone.



 Så kommer turen till svåra fallen. Det är krukor med perenner som inte grott alls, men som kan behöva upp till ett par år på sej till att göra det så jag vågar inte ge upp om dem, de kan ju ta sej ännu. De har fått stå på vänt i min mors "barnkammare" eftersom hon har lite bättre klimat där en jag har i min. Här finns Ramslök, Stjärnflocka, Hasselört, Silvermartorn, Mitsuba, Julros och Klematisar bland annat. Sen finns krukorna jag har i växthuset ännu men jag tror jag tar det nästa gång. Tycker jag grävt ner mycket i år redan men minskar tycks det inte göra för det med krukor som står runtom till höger och vänster. Härav är det nog för mej jätteviktigt att alltid skriva en namnskylt i alla krukor och se till att de inte bleknar av solen. Sen är det omöjligt att veta vad som är vad mera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar