Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 7 juni 2015

Sista vårdagen


 Så var det dags att ta adjö av våren och kliva in i sommaren. Tog en runda med kameran och hade min trogna följeslagare Ville med förstås.



 Här är han på terassen och en av mina favoritsittplatser.


 Blommar fint just nu av allt möjligt, lila Bergenior, Himmelsblåa Förgätmigej, blå och lila Vintergröna, olika Narcisser och Tulpaner, gula Vårkragar och Gullvivor och vit Buskstjärna.


Granrabatten med sitt hopplock av olika växter.


 Lite otydlig bild men fin kombination av blå förgätmigej och lila vintergröna.



Planteringsområdet, hade ju här trädgårdsoffan ett år och en gunga ett annat, men kom på att det egentligen mera behövs ett område där jag kan ha muldsäckar och småkrukor och där jag kan plantera och experimentera utan att jag behöver akta trägolv och möbler.


Porten in till Trädgården, och diverse av dagens sysslor. Vattnat krukor med lite näring, (vatten blandat med hönsgödsel) och håller på att klippa ner risigt på Klematisen "Summer snow". Gav näringsvatten oxå till klematisarna och ledsamt nog så visar återigen tre av dem inga tecken på liv alls.Så nu har jag då kvar den ovannämnda, två skogsklematisar, en alpklematis som är som en liten kvist, Ville de Lyon, och Mont Ruben. Det är inte enkelt detta med klematisar tydligen, inte här på den här backen.


Katt  i rabatt.


 Runda rabatten och området framför terassen. Här syns min kärlek till silverfärgade växter. Har Silverarv, Lammöron, Malört, Ulleterneller, och Purpurklättar här.


 Mossflox i knopp, den ska bli fit i ljuslila bara den slår ut.



 Randgräset i underbart solljus. Det är alltid vackert det gräset men speciellt fint råkade det vara just nu och det när jag hade kameran till hands och allt.


 Närbild på förgätmigej. Under en bild på Ville och jag under en "kaffepaus ". Jag sätter av frön som kan direktsås, men i små krukor ändå så har jag bättre koll på hur de kommer upp och kan vattna dem . Satt flere Krassar och Ringblommor, Vallmo, Dill, Nepeta, Fjärilsblommor och Gurkörter. Sedan har jag tagit ut några av sådderna från växthuset och låtit dem vänja sej vid utelivet i min "barnkammare", sedan fortsatt med att gräva ut dem i rabatterna där det rymms..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar