Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

lördag 27 juni 2015

Kryddor och örter.

Det här med kryddor och örter är faktist roligt. Känns bra att odla ätbart, och kryddor som dessutom doftar så gott och ger det där lilla extra, har  satt dem i sallad eller i mitt dricksvatten, och gott blir det.

 En bild på kryddlandet som det såg ut förra veckan.. Som skyltar har jag bland annat andvänt plastknivar som jag skrivit på med svart vattenfast tusch.


 Från höger till vänster, Isop, Teff, Stenkyndel, Vårbrodd (grästuvan) Timjan, Mynta, och Månadssmultron. Så har jag i dagarna satt till Salladsenap, en Silversalvia bara för att den är fin och så Citronverbena och Indisk Mynta. Digitalisarna som växer längst bak är ju inte kryddor, men har självsått sej och har lämnat dem kvar för att de blommar så fint. Jag får bara se till att inte plocka dem, för de är tydligen giftiga.


 Här finns Lavendel,  Månadssmultron, Curryört, Syra, Salvia, Pepparmynta och Bärmålla. Runtom växer Hallonbuskar. Så har jag en känsla av att jag igår grävde ner en tuva av Citronmeliss här oxå. Konstigt att man inte kan vara säker på sånt, nånstans har jag nog planterat den men..


Här mera Smultron och Bärmållor, sen oxå Gurkörter, Tagetes, Pepparmynta, sen har jag här satt ner Spenat, Mangold och Portlak. Allt som allt är här ju alldeles för mycket planterat men när det är så roligt.. Här på bilderna är allt ännu smått men får se hur det ska rymmas när det får lite höjd och växt till sej. Så har jag inte heller funderat mera på vad för slags muld de olika växterna behöver, allt har fått nöja sej med samma blanndning av det som fanns i min gammla kompost. Får se om jag får smultron i år, håller tummarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar