Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 14 juni 2015

Fint just nu..


Nu blev det en regnig dag, och jag sitter in med feber och illamående. Inget roligt men jag tar det som en bra chans att uppdatera lite här istället. Mesta tiden just nu har gått åt till att flytta småsådderna ut från växthus och "barnkammare" och gräva ner dem, endera i rabatterna eller i större krukor att ha vid uteplatserna.



Tycker att sidan av trädgården jag ser när jag sitter vid området som blivit mitt "Muldarbetenområde" är så vacker just nu. Speciellt när solen lyser på druvflädern.



Torrt är det just nu så fått gå omkring och vattnat lite på det nyplanterade och krukorna då. Blåst har det också gjort så fått binda upp och sen klippa ner de nyplanterade Ormbunkarna. Hallonbuskarna har jag också försökt stöda upp med band och käppar.



Just nu har jag inte heller hunnit bry mej om utseendet på krukorna, har bara varit nöjd och glad när jag hittat en ledig kruka i tillräckligt stor storlek.De senaste plantorna har jag bara satt ner i större svarta innerkrukor, jag får ta och hitta på nått skoj sedan med att få dem fina. Bra nu bara jag får alla småväxter omplanterade till sina sommarvisten.



Min barnkammare som jag kallar den. Här förvarar jag frösådder och sticklingar som ännu måst ha lite speciell omvårdnad och inte ännu är tillräckligt stora att placera ut i rabatter eller stora krukor. Mitt favorit pysselområde just nu. Här finns nu små plantor av Blåklintar, Lammöron, Tagetes, Ringblommor, Kantnepeta, Dill,  Fjärilsblomster, Rosenskäror, Vallmon och Doroteablommor bland annat. Jag tycker om att sätta mej direkt ner på marken och kunna sprida ut mej hur jag tycker så det här blev den bästa lösningen för mej.



Penseerna som jag köpte i våras har jag fått klippa ner hälften av, de blev långa och skrangliga. Sen hoppas jag de kommer tillbaka senare i höst igen. Satt ner dem i rabatten och har alltså plats igen för sommarblommorna i de tomma krukorna.



Här, området som jag kallar entreträdgården, blommar det nu otroligt mycky och fint. Allt växt till sej så under året att jag riktigt börjar undra ifall den dagen kommer snabbare än jag trodde när jag måst börja rädda undan växter från mera invasiva plantgrannar. I en rabatt  har det redan hänt  i våras att jag fick rädda en Kungsmynta undan Ulleternell. Den senare dessutom stöda upp med band när den alltid vill lägga sej över de mindre växterna framför senare under året.



Sibirisk vallmo som blommar i ljusrött mot limegrön Timjan. Bredvid det Randgräs.



Så har det blivit lite nya sommarblommor inhandlat dessutom. Det är för svårt att låta bli. Här på bilden under är Honungsblommor, Indisk mynta  och så Bronsstarr. Dessutom en Flitiga Lisa, Siverekar, och en Lite hängande blomma med blåa klockor som jag plötsligt glömt namnet på. Det från Anne-majs växthus här i trakten. Sen var jag faktist också till Plantagen och kom hem med en Curryört, en Lavendel och en Pepparmynta " Chocolate", alla tre doftade himmelskt! Ska ta en bild av dem senare. Ha det bra, och jag kommer säkert att återkomma lite mer en vanligt nu när jag då ska försöka ta det lungt.


Bronsstarr, honungsblomster och indisk mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar