Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

onsdag 20 maj 2015

Rundtur i mitten av månaden

Blåsippan den bara håller ut och blommar ännu, börjar vara lite naggad i kanterna men fin ändå.

Porslinhyacinterna, blommar också de på sista versen. Ska låta dem vissna ner i lugn och ro och hoppas på att de frösår sej rikligt och blir riktigt många om några år

B

Övre området. Här har jag haft fullt upp under gågna två veckor att hålla katterna bort från mina nyplanteringar. Förutom de jag skrev om senast har här kommit till  Gyckelblomster, några Prästkragar, Silversalvior, Nattljuset "Evening Pink", Sandmalört, alla självsådda. Och så ett litet Ormöga, om jag minns namnet rätt, följde med busken jag fick av min mor och jag planterade om den under schersminen. Har prövat hålla katterna på avstånd med att sätta björkris över rabatterna så de inte går och gräver men det har inte hjälpt. Nu fick jag höra att det kan vara en ide att sprida runt kaffesump, det gillar tydligen inte katter.


Något som börjat blomma nu är Doftviolen. Dofter himmelskt gott men man måst nästan gå ner på alla fyra och sticka in huvudet i rabatten för att märka den. Jo, jag gör det allt som oftast, men det är nog lite strapatsrikt.




Bergeniorna är fem före att spricka ut i sina lila blomklasar. Tänk att jag förut inte gillade den här utmärkta växten, nu har jag den lite runtom hela trädgården. Man ska aldrig säga aldrig. En eftermiddag gick åt att klippa bort blad av den som blivit för stora eller gått sönder. Klipper ner renset runtom som marktäckning och "gröngödning" sedan, så allt kommer till nytta.






Bild över granrabatten, och vad som kommit upp så här långt. Kungsmynta, Vita Purpurklättar, Timjan, Randgräs, Nejlika och Digitalisar syns här, också en hallonkvist som tydligen tycks ha flyttat in.

På bilden under Daggkåpan med fina vattendroppar på bladen. Den gör nog själ för sitt namn, och ger en fin extra känsla i rabatten. Det är som man alltid måst gå och granska och känna på de små vattendropparna när man går förbi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar