Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

lördag 25 april 2015

Vid halva April


Våren har gått framåt fort. Känns att när jag kommer ner till veckoslutet är det alltid nått som är nytt i trädgården. Krokusarna håller alla på att vissna ner samma snödropparna. Blåsippan och Snöklockorna är ändå fortfarande fina.



 Gräset har inte börjat växa ännu, men det är grönt ändå. Just nu känns det också som att det ännu går att ha överblick. Vet att om ett par tre veckor kommer situationen att vara en annan, fast bra är det också på sitt sätt.




 En dag har gått åt att bära ut stolar, bord, krukor och allt möjligt annat. Allt får lite nya platser i år igen, så tills det faller på plats får det stå lite där det råkar finnas en tom fläck att ställa ner dem på så länge. Har ingen bild på det men ett nytt fönster byggs till på bodan, och har tänkt sätta "soffan" under det nya  fönstret på terassen. Vattentunnorna är åter uppställda och redan fulla med vatten. Bra!



 På bilden ovanför knoppar av Blåstjärna och bakom den en Akleja som lyser nästan neongrön just nu. Annat i knoppväg är scillor och porslinhyacinter.



 Här har varit dagens projekt. Kompostmuld! Finns tre högar, och egentligen är det ju inte mitt projekt det här utan mammas. Men jag är med på ett hörn, hämtar rens med jämna mellanrum och har idag fått ett par skottkärror muld att sprida ut i rabatterna. Gallret som syns på bilden andvänds till att sila bort större okomposterade bitar som får bli kvar ännu något år för att förmultna.



 Svårt att tro att det ska bli muld av det här..Tre högar finns allt som allt och de pysslas om och vänds på allt som oftast. Känslan när man sen har den färdiga mulden att sprida ut är härlig. Fin muld blir det!



 Tulpanblad och Narcissblad har börjat sticka upp lite runtom. Får nog se om det blir något annat en bara enstaka blad, har inte satt nya lökar på några år, och de gammla tulpanlökarna har jag inte hopp om att ska orka blomma mera, däremot kan det nog bli narcisser



 Här ovanför en något otydlig bild på det senaste projektet. Här ska växa upp buskar och skymma den för tillfället lite råddiga utsikten. Har planterat Syren,  Lönn, Forsythia, Rönnspirea, Rosenkvitten och Benved. Försökte tänka ut ett vettigt sätt att placera dem till varandra men fick ge upp och satte sedan ner dem som det råkade. Tankarna började gå i kors.. Nu får jag bara se hur det blir när det växer till sej, ibland blir det konstigt nog bra på det viset också.



 För att få lite bilder på nått fint så var jag upp och tog bilder av mammas julros som har börjat skifta så fint i rosa. Tänk vad länge de har blommat och gett glädje. Sen också hennes krokusar som jag tycker mycky om, de har en fin vit-lila dimmig känsla. Ska försöka leta upp liknande i höst åt mej själv tror jag bestämt. Imorgon ska jag ta en ny runda med kameran så hej till dess och ha en fin Lördagkväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar