Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 21 september 2014

Hösten är här..





 Varit ett fint veckoslut, med ganska vackert väder och stor lust och inspiration att pyssla på i trädgården. Ordningsinnet får sej en törn av löven som singlar ner och täcker in allt men samtidigt tycker jag att det är fint. I rabatterna har mycket vissnat ner så en viss ordning börjar där synas igen.




Blommar gör det fortfarande fastän det är snart är slutet av september. Här ovanför en bild av rosenpliuster, broksalvia och mattram. Det blev en fin kombination av det fastän helt oplanerat. Men som jag ofta får tänka, naturen kan nog oxå ordna det fint.




Har varit duktig och skottat upp ett par skottkärror tång från stranden, att breda ut runt växterna, fint blev det och näring åt växterna oxå så småningom. Bra att man här i familjen har som vana att kasta upp tången på stranden så att den är avsköljd och halförmultnad nu när den behövs. Ska försöka minnas vara ännu mer flitig med det nästa år.






En del av krukorna med sommarblommor har jag tagit med upp till stan och satt på balkongen, när jag nu är veckorna där uppe. Däribland Fuchian här ovanför. Blev nog hela bakluckan full. Kvar på landet ändå så det räcker till. En del av sommarblommorna har gjort sitt och de har fått gå hädan till komposten. Tomma krukor har tvättats av och stuvats undan för i år. Det kändes lite sorgligt att göra.





 Ett  annat av veckoslutets projekt. Pelargonerna, nästan alla 20 styckna har jag planterat om i mindre fyrkantiga krukor, så att de är färdiga att  lyfta in när det börjar blir kallare. De ska övervintra  in hos min mamma. På fotot ovanför syns oxå hinkarna som tomaterna varit planterade i uppe i växthuset. De har gett sitt för i år de oxå.


Ännu blommar några pelargoner och i bakgrunden Tagetes.


Har idag också sysslat med att klippa ner och sätta sticklingar av växten som syns på bilden nedanför. Kommer inte ihåg  vad den heter men det är en inneväxt med krypande växtsätt, köpt från plantagen för ett par år sedan. Den har fått stå ute på terassen under sommaren och fick lite hästgödsel med resultat att den växt något enormt. Blir många nya krukor att dela ut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar