Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 28 september 2014

Höstbilder



En snabb rundtur blev det ut vid stugan och trädgården det här veckoslutet igen. Solen lyste fint fastän det blåste hårt. Naturen ändrar sej fort nu och det finns mycket nytt att titta på och som jag ännu skulle behöva göra. Terassen och rabatterna var fulla med barr. Löv hade varit ok, men inte barr. De gör efter vad jag hört jorden för sur för prydnadsväxterna. Alltså borde det plockas bort, nu eller nästa vår. Krukorna borde börja plockas in, jag får ta det lite i gången och tvätta dem och rada undan. Perenna krukväxter grävas ner i jorden över vintern , andra tas innomhus. Ska nog se till att ta mej tid att njuta av de här sista höstsysslorna.




Stor blomsterprakt var det ännu uppe vid den gammla komposten. Tagetes, Ringblommor och Krasse visar sej riktigt i sin prakt nu och får mej att vara så glad att jag tog mej tiden att sätta frösådder.Vidare gurkörter, mattram och ettåriga Salvior .. och Verbena som jag inte trodde skulle hinna blomma alls.





Finns att plocka in fina buketter ännu också. De här solrosorna tog jag från en äng uppe i stan, jag hoppas de var fria att plocka, har sett andra göra det också så tog chansen. Fint lyser de upp i fönstret. Harmar att jag inte hade mer tid i dag att plocka in mera blommor ur egen trädgård. Det känns så lyxigt och fint..




Blåklockorna brukar vara tåliga och blomma länge. Plötsligt kommer de upp lite här och där i rabatterna och det är till och med så att jag flyttar bladrosetter till trädgården när jag har tid över ibland. Sen får de fröså sej, alltså om jag har tur så gör de det. Den här ar kommit upp riktigt bredvid trappan och lyser fint blå mitt i all Silverarv.




Stubben framför trappan och det fina prydnadsgräset som blev inhandlat för ett par månader sedan. Nästa år måst ett sådant gräs införskaffas igen, absolut. Kanske man kan ta frön från det och sätta själv? Ska pröva.





En närbild av Vildvinet och de underbara färger det får så här till hösten. Med tiden vill jag att det klär in hela terassen. Synd att det i sommras hände en liten olycka och en tung metallstång välte över den och bräste av en av de större huvudgrenarna. Sånt kan man ju inget åt, så får vara glad att allt inte behövdes klippas bort. Den tar sej nog tillbaks med tiden.

..och så en bild på vad jag kan säga att jag faktist inte planterat, men som oxå ploppar upp lite här och där varje höst, svampar. Här en hög mitt bland Plistern.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar