Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

tisdag 23 september 2014

En runda med kameran

En ettårig klättrare.
 Lusten att ta bilder på de sista långkörarna vaknade till igen. Tänk vad mycket som ännu blommar fastän det är slutet av sepember. På bilden ovan en klättrare som var släkt med fänrikshjärtat, jag beställde en fröpåse och fick upp några exemplar. Riktigt fin men kom igång ganska sent men sen med fart, är faktist upp till stugtaket om inte långt förbi.


Spetsmössa 
 Den här fina vita växten har nog blivit en riktig favorit. Är fin hela säsongen, både blad och blommor och så tycks den fröså sej rikligt. Stort tack till mamma som hämtade ner några plantor åt mej för ett par år sedan.


Stockros och en Krasse
En stockros blommar. Jag vet inte hur många gånger jag försökt dra upp fröplantor och de har bara inte blommat. Men nu då alltså. Kanske för at det här exemplaret blev placerat med rikligt med muld. Krassarna har inte det här året tagit sej lika fint som förra men ändå, bättre blev slingerkrassen en buskkrassen åt mej.


Klematis "Summer snow"
 Behöver inte kommentera , jag tror bilden säger allt om den här klematisens mående och framfart i livet.


Gurkört med Tagetes i bakgrunden.
 Denna ljuvligt fina himmelsblåa färg. Uppdriven från frön och ny i trädgården för det här året, Gurkörten.Synd bara att de alla ville lägga sej eller brytas sönder..hmm. Hoppas ändå de frösår sej till nästa år. Nog för att det borde finas flere frön kvar ifall jag ger dem en ny hans nästa år och stöder upp dem bättre från början.

Dubbel "Million Bell" i kruka
 Krukornas år som det ju varit. Den här Million Bell i kruka är den som är finast av dem alla just nu, de andra har redan börjat ge upp. Höstglädje. Den har nu fått flytta med mej upp till stan.

Diamantblomma i kruka
 Diamantblomma, en annan krukväxt. Två euro för den, och skjutit stora nya blommor har den gjort hela tiden så att den aldrig under sommaren eller hösten varit utan. Nästa år ochså den ett måste att skaffa en ny av.


   
Penseer som blommat snart ett halvår i sin kruka
..och så till sist, Penseer. De är så väldigt tacksamma och långblommande dessutom, att de är ett absolut måste varje år. Oftast varit både de första och de sista blommarna på gården. Söta är de så att det varje år är lika svårt att välja färger, det brukar bli så här," några av varje.."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar