Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 7 september 2014

September

Blommor finns att plocka in ännu, det är som jag uppskattar dem mer ju färre de blir.


Då var september här då.  Det har varit några fina dagar som jag riktigt  njutit av, och har på något sätt fått upp ögonen för trädgården igen. Juli och halva augusti gick mest åt till att vattna krukor men nu behövs inte det stressas med mera. Småskurarna de senaste veckorna gör att allt ser fint och grönt ut igen. Jag har oxå fått klippa gräsmattan ett par gånger.

Igår planterade jag Månads smultronen som jag grott upp från frön, blev åtta små plantor. En jordgubbsplanta fick jag oxå att lyckas. Så hoppas på bär nästa sommar. Klippte  ner av risiga hallonsnår men jag var noga med att spara årsskotten, det är på dem nästa årets bär kommer. Årets hallonskörd torkade tyvärr bort så det var inte vidare mycket att göra åt det.

Brett ut av kompost som fått förmultna i svarta sopsäckar över vintern, det var fyra halvstora säckar, så blev lite extra fyllnad i de magra rabatterna. All muld är "hemmåt" här oberoende av hur lite det är. Det känns åtminstone jättebra att kunna breda ut lite muld åt plantorna.

Av perenna blommor så blommar Klematisen summer snow, Spetsmössan, vita Ulleterneller, och en gracil liten Nejlika. Kärleksörten har börjat få lite färg också. Mariaklockan, Silververonikan och Rosenmalvan har alla en! ynka blomma kvar.

Uppe på den gammla komposten däremot blommar det ganska friskt just nu av Krassar, Tagetesar, Ringblommor, Gurkörter, Kamomill, Broksalvia och Mattram. Dessutom några Luktärter och stora Verbenor. Inte så många som jag hoppats men några.

Nu får man då bara hålla tummarna för en varm och fin höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar