Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

lördag 2 augusti 2014

Tillbakablick på Julis blommor


Bilder från min skuggträdgård. Det var här jag flyttade om växterna för nån vecka sedan, och allt ser ut att klara sej bra. Med den här torkan var det ju tur att mulden här hålls ganska fuktigt. Här blomar nu Astilbe, Stjärnflocka, Setsmössa, och Klematis. Väntar så på att de tar sej växterna, och blir flera..ser redan för mej stora klungor av blommande spetsmössa.

I bakgrunden blommar ännu Praktlysing och Prästkragar
Rölleka
Här är en bild av en rölleka. Har det här året fått en ganska fin blandning av olika färger på mina röllekor men lyckades inte med att fånga det på bild. De växer ännu för glest för att bli bra. Aprikos och svagt rosa är de nyaste , fick av mamma som fröplantor förra året. Sen har jag en grannt fuchiafärgad som jag köpt från nån blommbutik och så har jag förstås flyttat vilda, vanliga vita hit ochså. De växer i rabatten framför hustrappan där det är soligt och torrt,

Brokbladig kornell och vit Digitalis
 Den här kombinationerna blev lckade tycker jag. på övre bilden Kornell och digitalis, en självsådd sådan. På bilden under Astilbe och rosa Stjärnflocka.

Stjärnflocka och Astilbe
 Annat perennt (mångårigt) som blommat är Penningbladet, som jag har som marktäckare både lite här och där. Fänrikshjärtat, en riktig långblommare tydligen. Mariaklockan, Hostor, Balsam och Ängsnejlika. Ulleternellen har fina stora knoppar och jag tycker egentligen den är som vackrast nu innan den slår ut.

Klematis ev," nelly moser"
Stor Blåklocka

Studentnejlikor, har både vit och röd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar