Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

torsdag 10 juli 2014

Ny ordning i skuggområdet.


Det blev mycket bättre nu när jag lite flyttade om växterna igen, där på skuggområdet. Det behövs tydligen göras lite då och då, om inte annat blir det prydligare.

Två av buxbommarna fick nya platser och alla tre Hostorna. Flyttade ut mot kanterna så att de mera blir och ramar in hela alltihopa. Hostorna satte jag  i varsitt hörn, under Klematisen, under Benveden och en under rosen. Blev fint! Nöjd..

Så buntade jag ihop av Perennerna som kommit till förra året. Lämnade rum mellan de olika arterna för att kunna hålla bättre koll på mina småttingar. Spetsmössan tagit sej bra och jag hittade många små självsådda plantor ute i sandgången. Räddade dem försiktigt och placerade bland de andra. Spetsmössan har jag fått av mamma, hon har tagit upp den från frön hon köpt.

Stjärnflocka


Astilbe

 Så var det Astillben som fick en ny plats, i rött kommer den tydligen att blomma. Stjärnflockan, från frö, kommer också att blomma i rött. Har tre plantor och det var vad som lyckades från den fröpåsen. Men nu är det på gång, efter lång väntan. Hoppas den frösår sej rikligt till nästa år!

Rams

Så plantor av Tovsippa och Jätterams .Buntade ihop i en hög av dem och grävde ner på nytt.

Ny plats fick också Myskmadran, hade varit under rönnen riktigt bredvid stammen och med svår konkurrens av Penningbladet. Nu fick de mera space att förhoppningsvis breda ut se på. Underbart fina blad har de, blir riktigt glad när jag ser dem. De är också en gåva från min grönfingrade mor, som lyckats med fröna också här.


Annat, Förde upp Randgräs och Rosenplister åt mamma, tänkte att nu har jag så jag kan börja skänka ut lite plantor till andra jag också, och när jag kom tillbaka hem hade jag småkrukor av Månadsmultron, Lejongap och Prydnadshirs med mej. Härligt härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar