Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 6 juli 2014

Mot sandvägen..



 Trädgårdsrundan..

Turen i min trädgård tycks ha kommit till att skriva om det som förut var framsidan av gården. Då när stigen upp till bodan gick från sandvägen istället för som nu från garagknuten.

Här har nu under senaste åren en granskog växt upp på andra sidan vägen så skuggan kommer att öka men ännu är här inte beckmörker..


 Bäst syns här en Lönn, den var medelstor för nått år sen men har nu växt till sej ganska redigt. Jag vågar inte klippa, fast det kanske skulle behövas. Svårt det här med stora träd i en liten trädgård. Under det och mot garaget växer ett större snår med liljekonvaljer. De är jag mycket förtjusta i. Tyvärr blommar de inte. Under lönnen buskar, Snöbär, Azalea, Syren och bredvid terassen Syrenhortensia. Snöbäret hade jag funderat på att försöka klippa och hålla litet.



Gräsmattan sluttar men jag har försökt få till nån slags oval form ändå. Förut hade jag små rabatter utspridda här och där men det här året har jag jobbat med att binda ihop hela härligheten.



Ner vid vägen har jag planterat, Randgräs, Bergenior, Salix, Rosenhallon, Hostor, Rosenspirea, Ormbunkar och Lupiner. På våren blommar här krokusar, Scillor, Nunneörter och Gullvivor, under lönnen Narcisser. Riktigt vid vägen finns nedgrävt Spirea och Sibirisk Ärtbuske. De har funnits här före stugan kom på plats, min mor som nångång i tiderna planterat dem.




Vidare, för att binda ihop det här området med det som var den första rabatten har det blivit planterat en vitbrokig Kornell, vit Ölandstok, Midsommarros, Vallört, Revsuga, Krypveronika Penningblad och Gulplister. Midsommarosen planterade jag förra året och den blommade i år, fastän den fortfarande är ganska liten och spinkig. Vallörten likaså. Jag gillar den lysande blåa färgen den har och den får gärna sprida sej lite. Ölandstoken har inte heller blommat annat en första året..kanske den står för torrt.

Sådär, ha en bra dag idag! Solen skinner fint  fastän det ännu bara är ganska tidig morgon. Blir en fin dag i trädgården idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar