Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 29 juni 2014

Regnet det bara öser ner.





Bra är det  också emellanåt, att det regnar. Ska gå ut snart och se till att vattnet hamnar i torra rabatten under de stora träden och inte bara bredvid vattentunnorna. Här i torra rabatten, eller granrabatten som jag börjat kalla den,växer från början en stor björk och en jättegran. För stora och svåra att ta ner så de får vara kvar och jag har försökt göra det bästa möjliga av området. Var ut och tog lite bilder i förrgår, och tittade till lite extra på just det här området, rensade och så. Förra året byggde jag upp rabatten , med kompost och löv och ganska bra och grönt tycker jag det har blivit torkan till trots. Har valt växter som ska klara lite torrare förutsättningar.

Granjätten.. 
Här tog jag ner största delen av ett fläderbuske förra veckan. Tycker flädern är fin men den får alltid både löss och mjöldagg. Nu sparar jag bara några skulpturella grenar för att få lite höjd. Ljusare och prydligare blev det nog såhär ändå.


Växter som jag planterat här, förra året, från stort till litet, Rönnspirea, Azalea, Kungsmynta, Bergenior, Kärleksört, Liljor och Vårkragar. Vidare lila Vintergröna, tre olika Nejlikor, Krypveronika, Timjan, Penningblad och Taklökar. Största delen av växtrerna har kommit från min mor eller grannen, men vintergrönan har jag tagit från en stickling, och Timjanplantan var från butiken.

Det här året har jag satt till Randgräs, Isop, Sibirisk vallmo, Jag hoppas de ska bli perenna, de också. De två senare har jag drivit upp från frö själv under vårvintern. Randgräset hämtade en vän en tuva av åt mej,

Av vilda växter har det kommit upp Blåklocka och Digitalis. De får gärna vara kvar.

Är det här måntro en Karpaterklocka?

Rolig överraskning var också att jag hittade vit Purpurklätt och Sömntutor. De tycks ha självsått sej från förra året. Sånt är så roligt att hitta. Nått jag oxå gett upp om är en Karpaterklocka som jag så tänkt att jag misslyckats med, men ser att något kommer upp som kan vara den med lite tur. Hade frösått den förra året men trodde den dog ut innan jag ens fick den ner i jorden. Försökte flere gånger sen kastade jag bara ut fröna ur påsen direkt på maken.

Nejlikor i knopp framför en Timjan

Just nu blommar här Blåklockan och Ängsnejlikan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar