Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

måndag 30 juni 2014

Regn, perfekt planeringsväder.



Regnigt och blött fortfarande. Så inte så stor energi att pyssla ute, ändå har jag titt som tätt gått ut och tittat lite och planerat. Myggorna är fortfarande lite besvärande men de borde väl börja minskas på snart.

Idag har jag koncentrerat mej på området som ligger mot garaget. Det blev oxå uppgrävt förra året först så har inte riktigt hitta sin form och fason. För det första är marken sluttande och alldeles för torr. Hård och stenig och var eländig att gräva. Därför orkade jag bara en bit innan jag gav upp. Det blev en långsmal fundering som borde vara tre gånger bredare för att bli till något, men har tänkt att så småningom. Den får vara lite på planeringstadiet ännu den här sommaren.

Orsaken att jag ens började gräva var att jag ville rama in de skarpa hörnen på garaget med nån grön o yvig växtlighet, för att få det lite mysigare. Men dit är det tid, tills det blir så. Men starten är gjord så med tiden. Tänkte att buskarna som ska få stå  längst bak är viktigast att få först i jorden och så ser jag annefter vilka växter som trivs och kan få stanna kvar.


Här är början på rabatten, bredvid garagehörnet och portalen in till gården. Finns nedgrävt en Vresrosstickling, Finnslide, Praktlysing, Blomsterlupiner ( tre plantor från frö) och så Syren, vilda Buskstjärnor, brokig Hosta, fröplantor av Vallmo och Prästkragar, som jag oxå planterade i våras. Vilt växer här Rallarrosor och Digitalisar, tänkte de skulle få bilda bakgrund. Är medveten om att det är för tätt planterat men tills jag ser vad som blir fint och tar sej så.


 Mitten av rabatten. Från bakre kanten, en Forsythia ( tagen som stickling ) två Nejlikor som jag satte förra året, Kärleksört, en silveraktig buske som tagit som stickling och inte vet vad det är. Så en Rönnspirea, ett mini träd ev ask eller liknande som jag hittade i en dikesren och tänkte ha i kruka. men sågrävde ner här förra hösten för vinterförvar, och här står det ännu. Sen ett par krypenar som jag fick när min mor kaserade dem. Längst till vänster balsam som jag bara inte rensat undan ännu tydligen

Vid framkanten har jag hållit ett litet område öppet för små fröplantor av olika låga nejlikor. Jag satte allt för många olika små krukor i våras och har helt blanat bort mej med vilka  sorter, så grävde ner dem alla på rad och ska se tiden ann. Här är oxå sticklingplantor av buxbom, tre stycken med ett par år på nacken men de är nog så minimala att jag får vänta länge innan det blir klot av dem. Fick roligt när jag planterade ner dem och en vän kom och frågade om jag planterar lingonris.

 Slutet på projektet, Bergenior, Måbärbuske, Penningblad. Här står oxå en liten lönn och två Rosenkvitten som var en sen gåva från en vän förra hösten, här hamnade de tydligen för vinterförvarning de också. De ska flyttas på, åtminstone lönnen, för den måtte nog föra en fattig o torr tillvaro.

Så en slutsats. Ska gräva mera bredd..jämna ut nivåskillnaden, flytta bort lite av växterna, tillföra mera bra muld.. flytta fram de lägre växterna och låta de högre vara mer bakom.. Jess. Och så ska jag vänta..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar