Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

torsdag 26 juni 2014

Klematiskärlek

"Summer snow" klematis.

Här en bild på "summer snow", en klematis som tagit sej över förväntan. Jag tycker om klematisar och kommer ofta hem från plantbutiken med den ena nya sorten efter den andra bara för att upptäcka att de här på min gård inte riktigt vill ta sej sådär jättebra, men i fallet med den här har jag lyckats. Satte den att klättra upp över porten till gården och jag har just fått hela ramverket inklätt av gröna slingor. Tyvärr så lyser solen på "fel" sida, på fel sida växtriktningen alltså, så får emellanåt gå och dra grenarna till rätt plats och fästa dem med snöre.

"Ville de lyon" klematis.

Här en bild på en annan av klematisarna som jag kom hem med nu i våras. Blommar redan nu, men så grävde jag oxå ner den på min muldreserv för att den skulle få det riktigt bra. Håller tummarna för att den ska bli långlivad. Två andra nya sorter för i år är "Mme d coulter" och" Princess Diana". Den första ser lite vissen ut, så funderara på att flytta plats åt den. Kanske marken är för sandig för den där den står.


Klematis "oh la la"

Två sorter tycks ha försvunnit, ser inga tecken på liv alls. "oh la la" som var min första klematis. Levde i tre år och var så plötsligt borta. " Nelly moser" Lyckades jag förmodligen själv ta livet av genom att vattna med för starkt nässelvatten. Den hann jag aldrig se blomma. Går nog ännu och tittar efter där jag planterade dem ifall de ännu skulle komma upp nån vacker dag. Känns lite sorgligt att ha förlorat dem.

En annan jag vunnit tillbaks däremot är blå alpklematis "Alpina". Den var försvunnen ett år men så plötsligt dök den upp igen, så sånt kan tydligen hända nog.

Andra klematisar som nu lever på tredje året här är "Rouge Cardinal" och "Pink fantasy". Inte stora och inte imponerande men det är liv i dem i år också. Samma  tre plantor av skogsklematis av vilka min mamma lyckats ta upp från frö åt mej. De växer lite tripp trapp trull, beroendde på var jag planterat dem, så de är nog kinkiga,  mina klematisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar