Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

onsdag 14 maj 2014

Vattna och beskära..

Jordvivan blommar.

Hej igen!

Nu har det regnat i några dagar, och det är jag  glad över. Det var så torrt i trädgården att jag nästan hann börja oroa mej. Vattentunnorna oxå varit tomma i nån vecka. Men ingen panik, det löste sej. Nu finns det vatten att vattna med igen, och det är bra för det har ju lovats bättre väder framöver. Har passat på att vattna rabatterna oxå, så att allt blivit helt genomblött. Bättre vattnet utspritt i rabatterna än det att det bara rinner ner för sidan på tunnorna. Det sägs ju att det inte är bra att skvättvattna utan det ska vattnas ordentligt när man väl håller på, därav bra att vattna när det regnar.

 Sen har jag oxå gått omkring med sekatören i högsta hugg. Klippt ner grenar på rosorna ( de ser alla döda ut! Varför det månne? ), klematisarna, buxbomen, som jag försökt klippa till klot. Det här med vad och hur man ska beskära är inte det lättaste. Ner till frisk ved heter det, men att se var den börjar var inte nått jag blev klok på. Har nog försökt läsa på och det verkar enkelt i teorin men praktiken har visat sej vara nått helt annat. En hel vetenskap, helt klart.. Och sen det här med inåt eller utåt riktade skott..och hur man lägger snittet..

Klematis, klippa eller inte klippa, det är frågan

 
"The Fairy" rosen. Var beskära här? Allt ser lika visset ut.

Annat som jag inte skrivit om är växterna jag plockade åt mej från min mormors backe. Det är ju det roligaste sättet att få nya växter, när de kommer från nån bekant. Ett ganska säkert sätt oxå för växer de bra hos andra så ökar chansen att de tar sej oxå på egen backe.( Alltså, ifall personen bor någorlunda i närheten)
Så mormors rabatt fick jag lov att gå lös på. Kom hem med små tuvor av snöklocka, ramslök, doftviol och vild tusensköna. Allt sattes ner i samma rabatt och jag hoppas det kommer att trivas och sprida sej att jag så småningom får en riktigt fin vår rabatt. Tog oxå med mej hem sticklingar av humle och kaprifol som jag planterat i kruka, har redan av dem på backen men vill ha flera, så hoppas de tar sej och skaffar rötter så jag kan plantera ut dem senare.


Pärlhyacinter och pionskott.

Nunneört med hungrig humla
Morgonstjärna, fina men vill inte hållas upprätta.

Doftviol, från mormors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar