Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

torsdag 29 maj 2014

Utplantering och direktsådder.




Kungängsliljor i blom.

Utplantering av växterna som drivits upp innomhus har börjat. Har satt ner i jorden av ängsnejlikor, vita lupiner, prästkragar, vallmon, mattram, salvior och tagetesar lite här och var runt på backen. Känns skönt att ha åtminstone en del av sådderna färdigt "undanskötta" och ut ur krukorna. Nu får man bara hoppas det inte blir för kallt för dem, att jag varit för tidig med utplanterandet. Har nog hört om kalla nätter och vad de kan ställa till med så håller tummarna för att det ska hållas någorlunda varmt framåt..inga minus mer med andra ord.


Gullviva , det finaste kan man många gånger hitta gratis!

I växthuset har jag ännu kvar en hel del krukor med sådder. Idag har dagen gått åt att plantera skillt en och en i egna krukor. Eller som i mitt fall fyra eller fler. Jag har visst satt generöst med frön. Prästkragar, sibirisk vallmo, ringblommor och tagetesar var det som nu är färdiga. Bara de lite fått växa till sej ska de få komma ut i friska luften de också. Kvar finns kryddorna som jag först ska läsa lite på om, hur de egentligen ska ha det.

Nu när det har regnat har jag också passat på att strö ut frön direkt på marken, rensat fram slät muld först, vattnat, fröna på och så en bit gasväv över som skydd. Prövat med fröblandningar av sommarblommor, fjärilsblomster, gurkört, malvor, och vallmon på övre området där jag förra året lyckades få till en fin blomsteräng. Sen också frön av ängsnejlika, sömntuta, tusensköna och vit blåklocka på lämpliga platser runtom. Ska bli spännnande att se om det tar sej. I år ska jag minsann få det att blomma ordentligt.






På nämnda övre området, den före detta slaskhopen grävde jag annars också ner min inköpta pion och de tre klematisarna. Mängden rosk jag fick upp för att få till de tre groparna var enorm. Bestämde mej efter nån slitsam timme att nej, här blir det nog bara frösådd i framtiden. Inget mer grävande på den här platsen. Men inte länge efter satt jag med block och penna och funderade på hur fint det skulle vara med flera pioner ( och rosor!) just här. Bland all muld och solsken. Och efter lite funderande hamnade en hel del av frösådderna också här så det var bara att börja gräva och plocka rosk på nytt i alla fall. Här hamnade nu av daggkåpor längs kanten, tagetesar, mattram, salvior, hängpimpinell, prydnadsgräs, orientvallmo och en näva.



Besökare som använder min rabatt som toalett
  
Fänrikshjärta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar