Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

fredag 2 maj 2014

.. det var April det.

Så var April månad över för det här året. Årets första trädgårdsmånad som jag brukar tänka det som. I år har det blivit en hel del frön sådda, både inomhus, utomhus och i växthuset. Måst erkänna att jag inte ens vet hur mycket olika sorter jag satt, eller hur många krukor jag har stående runtom i knutarna..och att det där med växthus, det är en bra sak.Känns så mysigt att sitta där inne, i skydd från kalla vinden och omgiven av blomsterdrömmar. Vi har oxå hunnit ta en första termoskaffe där inne, jag och mamma. Just nu är jag bara lite orolig för det här med frostnätter, men jag tror att det talades lite om att sätta på en liten värmare där inne. Ska se..

Blommat en hel del arter har det oxå gjort under April, nästan dubbelt mer en förra året. Men så har jag satt lökar flitigt förra hösten, och det varma vädret har hjälpt till såklart.

Snöcrocus stod det på påsen.

Scillor.
Min" hjälpreda", och klotterbok.

Porslinhyacint


Andra projekt som blivit gjorda är ett fuskfönster på stugväggen mot norrsidan, för att göra ett trist område lite mer välkommande, och så klätterstöd på framsidan av stugan ovanför terassen, åt kaprifolen och humlen att klättra i. Lite av samma orsak. Tänkte att det skulle binda ihop stugan med trädgården lite bättre. Pappa har byggt ramarna, jag ritat designen. Istället för träribbor har jag tänkt fläta ett rutmönster av band i klätterstödet, och i fönstret ska det målas gardiner och krukväxter.

På stigarna runtom har jag spritt ut täckbark som inhandlast förra året billigt. Blev inte helt nöjd med resultatet men hoppas att det ska hålla ogräset bättre borta, att jag inte behöver rensa hela tiden. Rensa kommer jag nog att hamna göra ändå, fast ok, jag gillar att rensa så ska inte klaga.

Mitt lilla kryddland är nu färdigt, samma grönsakslådorna, väntar bara på växterna. Kliar i fingrarna att börja men får nog vänta ännu. Några av kryddorna har jag frösått och de finns ännu i växthuset där jag spanar ner i krukorna titt som tätt efter tecken på liv. Salladen ska direktsås, men jag antar att det behöver bli lite varmare först.

Rysk blåstjärna
Snöklocka, fått lökar av mormor.

Iris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar