Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

tisdag 6 maj 2014

Nytt..

 Hej igen!

Ute kallt och rått så kom in för att uppdatera lite igen vad som hänt om de senaste trädgårdsprojekten.
 
 De olika sådderna som jag har inne och ute i krukor tar sej ganska bra. Kliar i fingrarna att sätta fler frön men som sagt, utrymmet är nog fullt redan både inomhus och i växthuset. Blev kring tvåhundra små krukor när jag räknade senaste gången, och då är inte alla ännu satta en och en..

Halvfärdig blivande kryddrabatt.

Kryddlandet hur jag lagat färdigt oxå. Blev placerat vid stenmuren upp mot berget på platsen jag samlat kompost i några år. Visade sej klokt för jag behövde bara ta bort översta lagret av komposten, jämna ut, gräva en stig i mitten så var det nästan färdigt redan. Så satte jag små kantstenar runt stigen och odlingsbäddarna, och fyllde på med köpt muld i rabatten och markbark på stigen så blev det hur fint som helst. Inte någon stor plats men nog väl ett par kvadratmeter kanske..

Prydnadsaronian ännu i sin kruka, området jag kallar branten bakom.

Nyköpta växter har det oxå blivit på senaste tiden. Ett köp som var planerat var en Prydnadsaronia. Riktigt fin, och tålig växt, den hade en uttänkt plats redan. Fick ersätta en ful rönn, som jag försökt formklippa men inte lyckats med. Riktigt torr plats bredvid terassen så förstod att jag behövde en växt som klarar sej. Men oj vad jag kastade längtansfulla blickar på trolhassel med spretiga fina grenar, magnoliorna (med knoppar, tänka sej, det närmaste jag någonsin varit min drömväxt!!)...och mycket mera. Men som sagt, rönnen fick fara och aronian ta dess plats. Var inte det enklaste att få bort rönnen men det gick, med spade såg och lite draghjälp av mamma.

Branten, som jag skrivit förut om, har jag skissat upp en plan för och satt ner några plantor i redan. Rabatten där ska binda ihop två rabatter så jag kommer kanske att måsta tänka om ännu, för den insikten kom lite  i planeringen. Ska sätta växterna, taklökar, krypveronika, mossflox, nejlika, revsuga och lammöron att gå lite i omlott i klungor, artvis.Men ja, sen växer det ju ur mönstret lite hur det vill och ingen panik egentligen, så gör det lite i de andra rabatterna oxå. Jag får se hur det blir.

Härliga, nya växter!!

Annat nytt, det blev ett besök i s- markets trädgårdsavdelning, så där helt appropå. Borde veta att sånt är dåligt för ekonomin, jag hinner liksom inte sätta upp skyddsbarriärer mot allt trevligt jag ser och vill ha. Så när jag kom ut hade jag i korgen tre klematisar, en pion och en påse liljelökar. Och det under tiden de andra gick in för att köpa ett par mjölk..
 Plantorna är inte nedgrävda ännu..jag vet inte var jag ska sätta dem, men kommer nog på nått.

Ha d så bra, hörs igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar