Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

söndag 27 april 2014

Projekten fortsätter..

Planterat till av vintergrönan på en av "omöjliga" platserna bredvid terassen.

Nu händer det så mycket på en gång att jag inte riktigt hinner med ordentligt. Plantorna spirar och grönskar och projekten hopar sej i mitt huvud. Vad som borde göras eller ändras..och att ta mej tid att njuta oxå av det jag åstadkommit.


Upphöjd planteringsbädd till sallad och grönsaker. Bakom dem bärbuskar och sen en nyplanterad spireahäck.


Min snälla pappa sågat till planteringlådor av mina gammla golvträtrallar, helt perfekta för att börja med grönsaksodling i. Fodrade dem med svart plast och grävde ner dem en bit i marken. Fyllde med kompostmuld, tång och köpmuld. Rymmdes ganska mycket i dem. De blev placerade bland bärbuskarna och för lite avskildhet så har jag försökt med att plantera en häck av spireasticklingar runt området. Få se om de tar sej, hade bara grävt en grund fåra och fyllt med muld, tagit små kvistar av spirean stuckit ner dem och vattnat. Inte kostat nått att försöka..

 
Terassen och min" trädgårdshjälp" bok. Muldsäckförråd, det behövs!

Har varit riktigt fina dagar och det har blivit många kaffestunder på terassen. Här brukar jag sitta och sörpla och bläddra i min trädgårdsalmanacka. Den har varit till mega bra hjälp för att minnas allt möjligt praktiskt som ska göras, och så har den många tomma sidor där jag har fyllt i saker jag själv tycker är roligt att ha koll på, som vad jag sått, vad som blommar och en hel del annat.


Sådderna inomhus.

Nu har det oxå börjat gro med fart i mina frösådder. Har fått plantera om en del av dem redan till bättre muld och egna krukor. Det är redan tajt med utrymmet vid fönstret så får se hur det ska bli när flere behöver bättre med plats. Fönsterbrädena i huset redan ganska fullbebodda...och jo, jag håller lista på hur det gror. Har använt plastkrukor med muld, och oxå torvbriketter, tycker de fugnerar lika bra båda. Har skrivit namnetiketter på förslutare till brödpåsar, som jag sen sticker ner i krukan för att komma ihåg vad som är vad.



Nyplanterat område, oxå en av de svåra bitarna av rädgården.

Annat som fått lite ny utformning är detta område. Vill att här ska vara lite grönt men blir nog svårt,  för  området ligger i en muldfri torr slätt och det gör att här vill nästan inget gro. Har planterat av tåliga växter jag haft till hands, bergenior, måbär, snöbär och spirea, dessutom försökt bygga upp lite och ge bättre med muld.


Växthuset, vi delar på utrymmet, jag och mamma.

Det är riktigt bra med ett växthus har jag märkt. Har åter tur som får använda en del av mammas. Förra veckan satte jag frön i krukor och idag har det grott! Både ringblommor och tagetes. Sen har jag satt största delen av kryddsfröna att gro här uppe i växthuset, så det blir intressant att se hur det ska gå med detta projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar