Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

tisdag 1 april 2014

Några planer..

Entre trädgård?



 Jaha, nu när vårstädandet var gjort har jag gett mej tid att gå runt och ta lite bilder och fundera på kommande "nybyggen", förändringar och förbättringar. Eftersom det förut inte växte nått annat en stora granar här så finns det att göra om jag vill ha annat en bara en brun stickig barrmatta.

 På bilden ovanför syns området jag så fint kallar för min entreträdgård. Stengången är lagad av stenar jag samlat från trakten och så har jag hällt sand mellan dem. Formen på stigen blev lagad så att jag sku komma åt att rensa lättare åt alla håll. Här har rådjuren trampat villt omkring under vintern och jag har fått fylla igen hålen, och hur mina små baby plantor från föra året har klarat sej återstår att se. Området är så nylagat att jag inte ännu riktigt vet vilka växter jag ska ha här, men har planterat ner en del. De tre gröna buskarna som syns är buxbom som jag tänkt försöka klippa till klot.


Kommande myshörna?


 Bilden ovan är ett av kommande projekten i sommar. Den här delen av trädgården blir bakom pappas vedbod och blir direkt under en stor gran och en stor tall, här kommer inte att växa nått, så det får bli sittplats av det. Där träpallarna ligger ska det komma en ny vedhög som stänger till och blir som en vägg. Vill kunna ha en lite undanskymd hörna är där jag kan ligga bekvämt utsträckt och läsa och ta det lungt. Har tänkt som i resten av inredandet av platsen att jag ska försöka hitta allt jag behöver för att få till det, alltså inga nya inköp. Det skulle inte passa in med nya saker här i barrparadiset. Grönt har jag tänkt laga i krukor som ska placeras runt om.



Och vad ska det bli av detta?

Det här området är oxå direkt under en stor tall och mycket torrt eftersom det är en liten slänt. Men jag har inte gett upp, ska försöka få till en rabatt med krypväxter. Skulle oxå vilja ha insynskydd på området ovanför och har funderat över hur göra det snyggt. Och hur jag som sagt ska lyckas få växterna att trivas och ta sej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar