Välkommen till min blogg!

Jag är glad att du läser. Min tanke är att här uppmärksamma och samla allt det fina runt omkring mej. Det blir en blandning av sådant som intresserar mej, som i första hand trädgården, naturen, hemmapyssel, färg och form, lite om djuren i mitt liv och i trädgården. Tankar om stort och smått och en hel del planer. En blandning av allt möjligt med andra ord. Komentera gärna!

lördag 1 mars 2014

Sådd

Det är ju lite av ett bekymmer det här när man ska så fröna. Det står på påsen javisst förslag på vilka månader och beräknad grotid, men men. Skulle det bara vara så lätt. Det kan tex stå skrivet, " februari-maj grodd efter 10-30 dagar, ifall ej grott ge sådderna en månad köldbehandling tex i kylskåp" ( stratifiering kallas det visst).

 Jaha och sen ska man försöka räkna ut och hålla i minnet att när de har grott behöver de en helt annan miljö en vad jag klarar av att erbjuda dem här i min lägenhet. De behöver mera ljus och svalare luft. Men om man sår för sent så hinner de inte ta sej ordentligt under vår korta sommar. Så, det blir,,, ja...hur blir det riktigt bäst. Kanske att vänta lite till i alla fall, så man inte riskerar att få långa rangliga och klena plantor av den varma inomhusluften, man kan ju inte heller sätta ut dem för tidigt för då kan frosten åter ta död på dem.

Men sen kan jag trots alla dessa funderingar inte hålla fingrarna i styr. Såjorden blir inhandlad, ett nytt mini  växthus i plast och torvbriketter och krukor, och så är man igång. Tänker, jamen det står ju januari framåt på etiketten..

Känslan av muld i händerna, doften av den våta torven..Ahh. Hälften av småkrukorna fick genast en plats ut på balkongen, för sagda köldbehandling, hälften blev placerade på köksbordet. Ingen växtlampa har jag skaffat men tänker att jag hinner nog. Ifall det inte gror ska de ju ut och då blir det att vänta minst två månader på gröna små skott.

Nu blev det satt frön av, julros, ramslök, löjtnantshjärta, akleja, alpaster, kattfot, jätteverbena, spetsmössa, mosippa, stjärnflocka och luktviol. Det stod ju januari framåt på påsen...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar